Mindfulness in Warfhuizen

“We zorgen het beste voor de toekomst door nú voor het heden te zorgen”
Jon Kabat- Zinn

 

 

 

Mindfulness betekent : opmerkzaam en aandachtig zijn in het hier en nu. Met vriendelijkheid naar jezelf en zonder (voor)oordeel. In het dagelijkse leven zijn we vaak onbewust met allerlei dingen bezig en leven veelal op de automatische piloot. Eigenlijk leven we maar weinig in het hier en nu. Dit kan uiteindelijk een last op je schouders worden en leiden tot stress, zowel fysiek als mentaal.

De oorsprong van Mindfulness ligt in de Vipassana meditatie (Inzicht-meditatie) en is afkomstig uit Zuidoost- Azie. Vipassana meditatie is een proces van zelfobservatie met als doel de geest te zuiveren van negativiteit en onzuiverheden als woede, haat, hebzucht en angst. Als de invloed hiervan kleiner wordt, is er meer ruimte om positieve eigenschappen zoals liefde, mededogen, vreugde en gelijkmoedigheid te ontwikkelen.

Geleidelijk aan is er in de laatste decennia in het westen steeds meer bekendheid met het begrip Mindfulness ontstaan. Uit wetenschappelijk onderzoek, door o.a. Jon Kabat-Zin, is gebleken dat Mindfulness een ontspannende en helende werking op lichaam en geest heeft.

Als je Mindfulness beoefent leer je om meer afstand tot gedachten en gevoelens te nemen i.p.v. er midden in te gaan zitten, je er aan vast te klampen of om je ertegen te verzetten. Op een niet-oordelende manier neem je waar wat er speelt in lichaam en geest i.p.v. verstrikt te raken in allerlei gedachten en gemoedstoestanden. Zo ontstaat er juist meer ontspanning en innerlijke rust. Ook ontwikkel je meer lichaamsbewustzijn en merk je sneller signalen van vermoeidheid of stress op, zodat je hier in het dagelijkse leven adequater op kunt reageren! Door de beoefening ontwikkel je meer compassie en een andere houding naar jezelf. Zo krijg je een andere kijk op jezelf en leer je anders om te gaan met ‘lastige’ zaken in het leven!

 

Mindfulness Training

In de 8 wekelijkse trainingsbijeenkomsten kun je kennis maken en oefenen met Mindfulness. Elke avond heeft een eigen thema en binnen dit kader worden er verschillende oefeningen aangereikt. Zo doen we begeleide aandachtsoefeningen, yoga-en andere bewegingsoefeningen, zitmeditatie en loopmeditatie. Deze praktische oefeningen kun je gelijk in je dagelijkse leven toepassen.

De werkmap met achtergrond-informatie die je krijgt geeft je extra inzicht in de werking van Mindfulness. De cd’s met begeleide oefeningen kun je thuis gebruiken. Regelmatig oefenen leidt tot helder inzicht in jezelf en dit geeft innerlijke rust, ontspanning en vrijheid.

Tijdens de avonden is er ook ruimte voor het bespreken van ervaringen. Hierdoor leer je ook van elkaar en kun je eigen vragen inbrengen. Op deze manier leer je je aandacht aan te scherpen, en kun je nog meer verdieping bewerkstelligen.

Wanneer

Momenteel zijn er geen training gepland.

Individuele training

Het is wel mogelijk de training individueel te doen!
Dit kan vanaf elk moment.
Neem hierover contact met mij op.

 

Comments are closed.