Emotioneel Lichaamswerk

Je lichaam als spiegel

Luisteren naar je lichaamstaal is belangrijk voor de balans tussen lichaam en geest. Je wordt je meer bewust van je houding en de spanningen die daar onder zitten. Als er geen balans in is kun je letterlijk en figuurlijk vastlopen. Dit uit zich in stress, vermoeidheid en lusteloosheid. Uiteindelijk leidt dit tot depressie of een burn- out!

Al vanaf jonge leeftijd hebben we gevoelens onderdrukt. We wisten op dat moment niet hoe we daar mee om konden gaan. Het was vaak niet toegestaan boos of verdrietig te zijn. In plaats hiervan hebben we een eigen ‘overlevingsstrategie’ verzonnen, om op dat moment maar te kunnen overleven.

meisje strand

Niet ge-uite gevoelens hebben zich daardoor in het lichaam opgeslagen. Deze kunnen zich nu nog manifesteren als lichamelijke en mentale spanning. Zo heeft het lichaam in de loop van de jaren een eigen pantser ontwikkeld. Denk maar aan de lichaamsmetaforen:

een steen op je maag dragen
iets op je lever hebben
dingen inslikken, je gal spugen
de wereld op je schouders dragen,
gebukt door het leven gaan etc…

Deze metaforen zeggen iets over de fysieke toestand van je lichaam, maar ook over het gevoel en de emotie daaronder. Het lichaam is een spiegel van wat zich in de geest afspeelt en is een opeenstapeling van oorzaak en gevolgen.

Omgaan met emoties

Bewust omgaan met emoties heeft invloed op onze chemische fabriek, en dit heeft weer invloed op onze onbewuste gedragspatronen. Door het toelaten en uiten van emoties, is er minder spierspanning. Je krijgt daardoor meer beschikking over je energie. Hoe opluchtend kan een huilbui zijn, of iemand de waarheid zeggen! Doordat de mentale spanning afneemt wordt je geest rustiger. Je hele systeem kan zich dan weer herstellen.

Bewustwording en acceptatie

Deze leiden uiteindelijk tot ontspanning. In tegenstelling tot verzet tegen lichamelijke verschijnselen. Dit zal n.l. eerder verergering van fysieke of mentale spanning geven. Acceptatie is het volledig aanwezig laten zijn van gevoelens en gedachten van alles wat zich in je lichaam afspeelt, “positief of negatief”. Je kunt ze aanwezig laten zijn, observeren en naar ze luisteren. Zonder er een waarde- oordeel aan te geven. Daarmee creĆ«er je een begin van loslaten en ontspanning.

 

 

Comments are closed.